Mellersta Österbottens Kammarorkester
Öppna menyn
Mellersta Österbottens Kammarorkester

Länge leve cembalon!

(Framflyttad!)

Kreeta-Maria Kentala, violinist-dirigent
Elina Mustonen, cembalo

Henry Purcell
• Svit ur the Fairy Queen Z. 629
Antonio Vivaldi
• Konsert för fyra violiner nr 10 h,
op. 3 (L’estro Armonico) RV 580
John Dowland
• Lachrimae Antiquae Pavan
Olli Mustonen
• Sielulintu
Johann Sebastian Bach
• Konsert för cembalo, stråkar och basso continuo, A BWV 1055
Georg Friedrich Händel
• Concerto grosso a, op 6/4

 

Länge leve cembalon!

Kreeta-Maria Kentala, violinist-dirigent
Elina Mustonen, cembalo

Länge leve cembalon! -konserten flyttas fram till ett senare datum p.g.a. de ändrade coronarestriktionerna. Statsrådet har uppdaterat den förordning om temporär begränsning av användningen av covidintyget som coronapass som utfärdats med stöd av 58 § i lagen om smittsamma sjukdomar. I praktiken innebär detta att coronapass fram till den 31 januari 2022 inte kan användas vid offentliga tillställningar och i kundlokaler som ett alternativ till regionala begränsningar.
Vi följer med coronasituationen och myndigheternas anvisningar även gällande våra kommande konserter och informerar om eventuella ändringar i programmen via våra hemsidor och sociala medier. 

--

Vi inviger orkesterns nya cembalo tillsammans med barockexperterna, violinisten Kreeta-Maria Kentala och den mångsidiga cembalisten Elina Mustonen. Välkomna att njuta av det vackra instrumentet och dess klang.

---


Om MÖK-klassikerna: Barockmusiken innehade en central roll i MÖK:s repertoar speciellt under 1970- och 1980-talen. Ett av de tidigaste återkommande verken i repertoaren var Henry Purcells svit på musik till skådespelet Fairy Queen. Detta framfördes med framgång bl.a. under ”Nuorison taidetapahtuma” år 1975.

Under 1970-talet bekantade man sig även med musik i renässansstil: John Dowlands sköra Lachrimae Antiquae ingår fortfarande i MÖK:s repertoar och framförs med jämna mellanrum.

Under 1980-talet sågs orkestern redan vara en av pionjärerna för sk. stiltrogen framförandepraxis i Finland. De första framförandena av Händels samtliga concerto grossi i Finland, bl.a. i Helsingfors och Esbo, väckte välförtjänt uppmärksamhet i mitten av 1980-talet.

De två konserterna åren 1994—1995 där Vivaldis L’estro armonico -konsertsamling framfördes i sin helhet, var första gången då MÖK färdigställde framföranden kammarmusikaliskt, utan dirigent, för att även uppträda utan dirigent.

 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Prenumerera på MÖK:s nyhetsbrev och få nyheter om konserter och ev. ändringar genast!