07.09.2021
”En smak av Italien” med Gamlakarleby Orkester och Johannes Gustavsson
- flöjtsolisten Niamh McKenna tolkar verk av C.Ph.E. Bach och Minna Leinonen
Under Mellersta Österbottens Kammarorkesters (MÖK) följande konsert får publiken njuta av stor orkesterklang, då Gamlakarleby Orkester framför Mendelssohns Italienska symfoni. Det bjuds även på musik från C.Ph.E. Bachs tid till våra dagar.
Fredagen den 24.9 sällar sig yrkesstuderande från Mellersta Österbottens Konservatorium och Centria-yrkeshögskolan till Kammarorkesterns led. Samarbetet, i form av Gamlakarleby Orkester, erbjuder förutom möjlighet för de unga, blivande musikerna att få musicera med yrkesmusiker även publiken en möjlighet att njuta av symfonier, som man med mindre sammansättning inte kan framföra.
Konserten, som ges i Snellmanssalen, Karleby, leds av orkesterns mångåriga samarbetspartner, den svenske dirigenten Johannes Gustavsson. Gustavsson fungerade som en av MÖK:s fyra dirigenter åren 2009—2013. Gustavsson, som är en av Sveriges mest framstående dirigenter, har fungerat som bl.a. Uleåborgs stadsorkesters och Wermland Operans chefdirigent och har dirigerat över 80 nordiska uruppföranden.
Kvällens huvudnummer – där Gamlakarleby Orkester spelar – är Felix Mendelssohns (1809—1847) Symfoni nr 4 A-dur op. 90, med tilläggsnamnet ”den italienska”. Den varma och glättiga symfonin är från år 1833 och hör till Mendelssohns populäraste verk. Mendelssohn sägs ha fått inspiration till verket på sin Italienresa åren 1830-31.
Konsertens andra verk framförs av Mellersta Österbottens Kammarorkester i sin normala sammansättning. Konserten inleds med ett annat verk med italienska referenser, nämligen Hugo Wolfs (1860—1903) Italienska serenad från år1887. Den tyske kompositören, känd främst för sina lieder, tonsatte verket ursprungligen för stråkkvartett, och verket var meningen att fungera som en sats i en stråkkvartett.
Kvällens solist är den tysk-irländska flöjtisten Niamh McKenna. År 2017 segrade hon i den internationella Crusell-flöjttävlingen i Finland och år 2019 placerade hon sig på tredje plats i den internationella Prague Spring Festival -tävlingen. Hon fungerar idag som soloflöjtist i Helsingfors stadsorkester. Hon är en aktiv kammarmusiker och bekant för Karlebypubliken bl.a. genom MÖK:s Anders Chydenius Collection (Alba) -skiva från ifjol.
Tillsammans med MÖK framför McKenna två verk: Carl Philipp Emanuel Bachs (1714—1788) energiska och uttrycksfulla Flöjtkonsert i d-moll (Wq 22, H.425) samt Minna Leinonens Luvetus för flöjt och stråkorkester (2016-2017). Verket är Crusell-festivalens beställningsverk till Finlands 100-årsjubileum och titeln Luvetus betyder gråtkväde.
Minna Leinonen (f. 1977), hör till vårt lands främsta nutida kompositörer. Hon berättar följande om verket: ” Jag ville gå längre tillbaka i tiden än vår självständighet och jag blev intresserad av karelska gråtkväden, som sägs vara lika gamla som människosläktet. Gråtkvädena var inte så endimensionella klagosånger som jag trodde, utan de innehöll alla slags känslor; utöver suckande och tårfylld gråt och ångestfyllda rop även kärlek och hopp.”
Konsert-introt, där MÖK:s publikarbetare-producent Aino Häli intervjuar Johannes Gustavsson och Niamh McKenna, publiceras på sociala medier och MÖK:s hemsida ungefär en dag innan konserten.
Konsertbiljetterna finns nu till försäljning via www.netticket.fi samt Luckan i Karleby. Salen har ca hälften av publikkapaciteten i användning. Coronasäkerheten är uppmärksammad i konsertupplevelsens samtliga skeden: salens stolar är placerade med gott om mellanrum, publiken ombeds även hålla god handhygien och att använda ansiktsmask. Efter konserten töms salen en rad åt gången. Läs mera: https://kamariorkesteri.fi/ofta-st%C3%A4llda-fr%C3%A5gor/