26.10.2021
Uutta ja uudelleen löydettyä Jan Söderblomin johdolla
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri konsertoi kantaesityksen kera Kokkolassa ja Kauniaisissa
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri (KPKO) soittaa viikolla 43 kaksi konserttia: torstaina 28.10. Snellman-salilla Kokkolassa ja perjantaina 29.10. Kauniaisten Uudessa Paviljongissa. Orkesterin kapellimestarina ja viulusolistina kuullaan Jan Söderblomia.
Konserttien ohjelma on oivallinen sekoitus uutta ja uudelleen löydettyä musiikkia. Kokkolan konsertissa saa kantaesityksensä JarkkoHartikaisen(s. 1981) teos puiden. Hartikaisen sävellyksessä hyödynnetään jousisoitinten erilaisia sävyjä lavealla pensselillä tuottamalla tarkoituksellisesti muun muassa nk. susiääniä, jotka syntyvät, kun soittimen ja kielen resonanssitaajuus ovat mahdollisimman lähellä toisiaan.
Varsin tuore teos on myös ruotsalaisen Britta Byströmin (s. 1977) viulusolistille ja jousiorkesterille säveltämä Im Freien, jonka KPKO kantaesitti taiteellisen johtajansa Malin Bromanin kanssa maaliskuussa 2021. Byström kertoo ammentaneensa teokseensa vaikutteita niin länsiafrikkalaisesta rytmiikasta kuin lockdownin aikaisista oivalluksistaan. Tällä kertaa viulusolistina esiintyy konserttien kapellimestari Jan Söderblom itse.
Uudelleen löydettyjen helmien joukossa kuulemme musiikkia historiallisten naissäveltäjien tuotannosta. Kokkolan konsertin avaa kehtolaulu Stillhet 1800-ja 1900-luvuilla vaikuttaneen suomalaisen Ida Mobergin (1859-1947) oopperasta Asiens ljus (Aasian valo). Moberg kouluttautui mm. Pietarissa ja Berliinissä, ja hänen sävellysuransa oli alkuun nousujohteinen. Hän kuitenkin suuntautui pääasiassa musiikinopettamiseen, eikä hänen teoksiaan juuri esitetty hänen elinaikanaan. Kauniaisten konsertissa kuullaan Mobergin sävellyksen sijaan ruotsalaisen Elfrida Andreén (1841-1929) Andante Quasi Recitativo.
Konsertin päättää FannyMendelssohnin (1805-1847) tunnetuimpiin sävellyksiin lukeutuva Es-duuri-jousikvartetto. Saksalaisen Fanny Mendelssohnin ja hänen pikkuveljensä FelixMendelssohnin sävellysurat ja elämät kietoutuivat tiiviisti yhteen. He molemmat kokivat traagisen lyhyeksi jääneen elämän 1800-luvun ensimmäisen puolikkaan aikana. Fanny jäi säveltäjänä veljensä varjoon, sillä hän julkaisi ensimmäiset sävellyksensä vain muutamia vuosia ennen kuolemaansa. Vaikka Mendelssohnien perhe olikin avarakatseinen ja Fannyn sallittiin kouluttautua musiikin saralla, ei säveltäjän uraa ollut silti sopivaa harkita julkisena työskentelynä. Fanny Mendelssohnin tuotannon arvostus ja sen laajempi esittäminen alkoi vasta 1900-luvun loppupuolella, yli 100 vuotta säveltäjän kuoleman jälkeen. Konsertissa kvartetto kuullaan kokonaiselle jousiorkesterille sovitettuna.
Ennen Kokkolan konserttia to 28.10. yleisö voi tutustua lähemmin kapellimestari Söderblomiin sekä säveltäjä Jarkko Hartikaiseen KPKO:n yleiöstyöntekijä-tuottaja Aino Hälin vetämässä konsertti-introssa. Kysymyksiä voi esittää joko ennakkoon (orch@kamariorkesteri.fi) tai paikan päällä.
Kokkolan konsertin liput: www.netticket.fi
Turvallisuus konsertissa: https://kamariorkesteri.fi/usein-kysyttya/