21.09.2021
Kokkolan Orkesterin konsertissa ”Ripaus Italiaa” Johannes Gustavssonin johdolla
- huilusolisti Niamh McKenna tulkitsee C.Ph.E. Bachin ja Minna Leinosen teoksia
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterin (KPKO) seuraavassa konsertissa päästään nauttimaan ison orkesterin soinnista, kun Kokkolan Orkesteri esittää Mendelssohnin Italialaisen sinfonian. Luvassa on myös musiikkia C.Ph. E. Bachin aikakaudelta tähän päivään.
Perjantaina 24.9. Kamariorkesterin riveihin pääsevät soittamaan musiikin ammattiopiskelijat Keski-Pohjanmaan Konservatoriolta ja Centria-ammattikorkeakoululta. Yhteistyö Kokkolan Orkesterin parissa tarjoaa paitsi nuorille muusikonaluille mahdollisuuden soittaa ohjelmistoa ammattimuusikoiden parissa myös yleisölle mahdollisuuden nauttia sinfonioista, joita ei pienemmällä kokoonpanolla voida esittää.
Kokkolan Snellman-salissa pidettävän konsertin johtaa orkesterin pitkäaikainen yhteistyökumppani, ruotsalaiskapellimestari Johannes Gustavsson. Gustavsson toimi yhtenä KPKO:n neljästä pääkapellimestarista vuosina 2009—2013. Ruotsalaisten kapellimestareiden parhaimmistoon kuuluva Gustavsson on toiminut mm. Oulu Sinfonian ja Wermland Operanin ylikapellimestarina ja on johtanut yli 80 pohjoismaisen teoksen kantaesitykset.
Konsertin päänumerona – jossa Kokkolan Orkesteri soittaa – on Felix Mendelssohnin (1809—1847) Sinfonia nro 4 A-duuri op. 90, lisänimeltään ”italialainen”. Lämmin ja hilpeä sinfonia on vuodelta 1833 ja on Mendelssohnin suosituimpia teoksia. Mendelssohnin sanotaan saaneen inspiraation sinfoniaansa Italianmatkallaan vuosina 1830-31.
Muut konsertissa kuultavat teokset soittaa Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri peruskokoonpanossaan. Konsertin avaa toinen italialaissävytteinen teos, nimittäin Hugo Wolfin (1860—1903) Italialainen serenadi vuodelta 1887. Saksalainen, lähinnä liedohjelmistostaan tunnettu Wolf sävelsi teoksen alun perin jousikvartetille, ja sen oli tarkoitus toimia osana jousikvartettoa.
Illan solisti on saksalais-irlantilainen huilisti Niamh McKenna. Vuonna 2017 hän voitti kansainvälisen Crusell-huilukilpailun Suomessa ja vuonna 2019 hän sijoittui kolmanneksi kansainvälisessä Prague Spring Festival -kilpailuissa. Tätä nykyä hän toimii Helsingin kaupunginorkesterin soolohuilistina. Hän on aktiivinen kamarimuusikko ja on tuttu kokkolalaisyleisölle mm. KPKO:n viime vuonna ilmestyneeltä Anders Chydenius Collection (Alba) -levyltä.
McKenna esittää KPKO:n säestämänä kaksi teosta: Carl Philipp Emanuel Bachin (1714—1788) energisen ja ilmaisuvoimaisen Huilukonserton d-molli (Wq 22, H.425) sekä Minna Leinosen teoksen Luvetus huilulle ja jousiorkesterille (2016-2017). Teos on Crusell-festivaalin tilaama kilpailuteos Suomen 100 v.-juhlavuodelle ja sen nimi Luvetus tarkoittaa itkuvirttä.
Minna Leinonen (s. 1977), joka kuuluu maamme arvostetuimpiin nykysäveltäjiin, kertoo teoksestaan: ”Halusin mennä ajassa itsenäisyyttä kauemmas ja kiinnostuin karjalaisista itkuvirsistä, joiden sanotaan olevan yhtä vanhoja kuin ihmissuvun. Itkuvirret eivät olleetkaan niin yksiulotteisia valituslauluja kuin olin luullut, vaan ne sisälsivät kaikenlaisia tunteita; huokailevan ja kyynelehtivän surun ja ahdistuneen huudon lisäksi myös rakkautta ja toivoa.”
Konsertti-intro, jossa KPKO:n yleisötyöntekijä-tuottaja Aino Häli haastattelee Johannes Gustavssonia ja Niamh McKennaa, julkaistaan sosiaalisessa mediassa n. päivää ennen konserttia kaikkien nähtäväksi.
Liput konserttiin ovat myynnissä www.netticket.fi kautta sekä ennakkomyynnissä Kokkolan Luckanissa. Konsertissa on käytössä puolet salin kapasiteetista. Koronaturvallisuus on edelleen huomioitu konserttikokemuksen joka vaiheessa: salin tuolit ovat väljästi asetettuina: käsihygieniasta kannustetaan huolehtiminaan ja kasvomaskin käyttöä painotetaan. Konsertin jälkeen salista poistutaan ohjatusti rivi kerrallaan. Lue lisää: https://kamariorkesteri.fi/usein-kysyttya/