Kreeta-Maria Kentala, viulisti-johtaja
Elina Mustonen, cembalo
Henry Purcell
• Sarja näytelmämusiikista the Fairy Queen Z. 629
Antonio Vivaldi
• Konsertto neljälle viululle nro 10 h, op. 3 (L’estro Armonico) RV 580
John Dowland
• Lachrimae Antiquae Pavan
Olli Mustonen
• Sielulintu
Johann Sebastian Bach
• Konsertto cembalolle, jousille ja basso continuolle, A BWV 1055
Georg Friedrich Händel
• Concerto grosso a, op 6/4
Cembalo soikoon! -konsertti siirtyy myöhempään ajankohtaan koronarajoitusten vuoksi. Valtioneuvosto on päivittänyt tartuntatautilain 58 i §:n nojalla annettua asetusta koronapassin käytön rajoittamisesta määräaikaisesti. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että 31.1.2022 saakka koronapassia ei voi käyttää yleisötilaisuuksissa ja asiakastiloissa vaihtoehtona alueellisille rajoituksille.
Seuraamme koronatilannetta ja ohjeistuksia tulevien konserttien osalta ja tiedotamme mahdollisista muutoksista nettisivuillamme ja somekanavissamme.
-----
Orkesterin uuden cembalon vihkiäiskonsertissa päästään tunnelmoimaan barokin ajan helmien ääreen, asialla ovat vanhan musiikin asiantuntijat, viulisti Kreeta-Maria Kentala sekä monipuolinen cembalotaiteilija Elina Mustonen. Tervetuloa nauttimaan kauniista soittimesta ja sen soinnista.
----
KPKO-klassikoista: Barokkimusiikki oli erityisesti 1970- ja 1980-luvuilla keskeisessä asemassa KPKO:n ohjelmistossa. Yksi varhaisimmista ohjelmistoon toistuvasti palaavista teosista on sarja Henry Purcellin musiikista näytelmään Fairy Queen (Keijukaiskuningatar). Se soitettiin menestyksekkäästi mm. Nuorison taidetapahtumassa vuonna 1975. 1970-luvulla otettiin ensikosketus myös renessanssityyliseen musiikkiin: John Dowlandin herkkä Lachrimae Antiquae (Vanhat kyyneleet) on edelleen aika ajoin ohjelmistossamme. 1980-luvulla orkesteria pidettiin jo yhtenä ns. tyyliuskollisen esittämiskäytännön pioneereista Suomessa. Händelin concerto grossojen ensimmäinen kokonaisesitys Suomessa, mm. Helsingissä ja Espoossa, herätti ansaittua huomiota 1980-luvun puolivälissä. Vivaldin L’estro armonico -konserttosarjan kokonaisesitys Kaarlelan kirkossa kahdessa konsertissa vuosina 1994—1995 oli ensimmäinen kerta, kun KPKO valmisteli esityksen kamarimusiikillisesti keskenään ja esiintyi ilman kapellimestaria.