08.09.2021
KPKO mukana taidelaitosten T.O.M.-julkaisussa
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri osallistuu Kokkolan taidelaitosten - teatterin, orkesterin ja museon - yhteiseen julkaisuun.
T.O.M. -lehdestä löytyvä Malin Bromanin haastattelu on luettavissa suomeksi tästä alta:
Kannustava johtaja demokraattisessa työyhteisössä
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri (KPKO) yllätti monet vuonna 2019 ilmoittamalla, että orkesterin uusi taiteellinen johtaja tulisi olemaan ruotsalainen viulisti Malin Broman. Monet pitivät valintaa myös rohkeana.
Kamariorkesteria luotsasi ensin vuodesta 1972 – silloin se toimi Keski-Pohjanmaan konservatorion oppilasorkesterina – sen perustaja, nykyinen kunniakapellimestari Juha Kangas. Vuosina 2013-2019 kansainvälisesti arvostettu kapellimestari Sakari Oramo toimi KPKO:n taiteellisena johtajana. Molemmat siis perinteisiä kapellimestareita – ja miehiä.
Malin Broman ei ole yhtä tunnettu kokkolalaisyleisölle, sitä huolimatta hänen ansioluettelonsa on varsin merkittävä. Hän toimii mm. Ruotsin radion sinfoniaorkesterin konserttimestarina ja alttoviulunsoiton professorina Edsbergin musiikki-instituutissa ja on esiintynyt solistina, orkesterijohtajana ja kamarimuusikkona arvostetuimmilla lavoilla. Hänen myönteinen ja lämmin karismansa sekä pedagoginen ja demokraattinen tapa työskennellä orkestereiden kanssa on puhutellut muusikoita ympäri Eurooppaa. KPKO:n valinta saikin kiitosta musiikin kentän nimekkäiltä taiteilijoilta.
Johtaja ilman tahtipuikkoa
Miten työskentelet orkesterin parissa?
”Vaikkakin johdan orkesteria viulultani, enkä tahtipuikolla, työskentelen kuten kapellimestari. Luen musiikkia partituurista, keskeytän, ja jaan ideoita siitä, miten haluan teoksen muotoutuvan” kertoo Malin Broman.
”Soitan kuitenkin kamarimuusikon lailla. En sekaannu esimerkiksi alttoviulujen sooloon. Voimme keskustella jostakin, mutta valinta on heidän, miten he kohdan toteuttavat” hän jatkaa.
”Kehitys ei tarkoita sitä, ettei olisi hyvä nykytilassaan”
Taiteellinen johtaja osallistuu myös ohjelmistosuunnitteluun osana ohjelmistotoimikuntaa. Taiteellinen johtajuus antaa Bromanille myös jatkuvuutta, mahdollisuutta saada työskennellä pidemmän ajan yli saman orkesterin kanssa ja saada kehittyä yhdessä. Malinin sopimus jatkuu syksyyn 2024.
- ”Oletusarvo, kun kehityksestä puhutaan, on että ei ole riittävä nykytilassaan. Kyse ei ole kuitenkaan siitä. Harjoittelen joka päivä – en sen takia, etten olisi hyvä tässä ja nyt, vaan koska haluan tulla vielä paremmaksi.”
Broman sanoo, että määränpää ja tarkoitus antaa innokasta harjoittelua.
”Missä haluamme olla kolmen vuoden kuluttua? Opimme tuntemaan toisemme ja asetamme määränpäät yhdessä.”
Kannustava johtajuus myös yritysmaailmaan
Onko mitään, mistä ”perinteinen” toimitusjohtaja isossa yrityksessä voisi hyötyä musiikin ja taiteellisen työn johtamisesta?
- ”Tiedän, että sitä jo tehdään. Orkesterin rakenne muistuttaa sitä, miten organisaatio voisi toimia. Käymissäni johtajuuskoulutuksissa Ruotsissa työskennellään paljon työntekijöiden vahvistamisen parissa sekä halutaan tukea heidän kehittymishalua. Pienestä pitäen olemme halunneet oppia, saamme siitä mielihyvää. Jos pystymme päästämään irti sen luovuuden, saamme myös hyviä tuloksia aikaan” sanoo Broman.
”On samalla hyvin haastavaa työskennellä ilman kapellimestaria. On tärkeää, että orkesterin jäsenet tuntemaan olonsa turvalliseksi tässä työskentelytavassa. Että kaikilla on iso vastuu orkesterissa, on suuri muutos.”
Millainen olet johtajana? Onko sinulla periaatteita, minkä mukaan työskentelet?
”Uskon kannustavaan johtajuuteen. Joskus luullaan, että jos on kannustava tai innostunut, ei voisi asettaa vaatimuksia” Sen oletuksen haluan kumota. Minulla on hyvin korkeat vaatimukset itseäni kohtaan ja luja usko siihen, että voimme saavuttaa korkean laadun yhdessä.”
Mitä annettavaa KPKO:lla on Kokkolalle ja tälle seudulle?
”Isoja, korkeatasoisia musiikkielämyksiä! Odotan innolla, että pääsemme jälleen toivottamaan yleisön tervetulleeksi konserttisaleihin, ja ennen kaikkea juhlitaan orkesteria koko vuoden 2022! (KPKO täyttää 50 v. 2022). Levytämme myös ensimmäisen ja toisen yhteisen levymme ja tulemme kiertämään festivaaleilla. Odotan henkilökohtaisesti myös, että saan konsertoida tämän ihanan orkesterin kanssa kotimaassani”.
Sara Nikula-Nyman